الخميس، 24 ديسمبر 2015

ذكرى البرائة،،،،،،بقلم مراد مصطفى مراد

صورة ‏خواطر وشعر مراد مصطفى‏.
ذكرى البرائة،،،،،،
فاكرة يا بطه لما كنا صغيرين
لما كنا هناك بالبرائة والهدوء ماشيين
لما كنتى انا وانتى بالحلاوة فى الايدين ماسكين
فاكرة لما مرة كنا من المدرسة راجعين
كنت اشدك كل مرة من شنطتك
وتقوليلى بس كده يا عمرو اقول لبابا
او يشوفنا المدرس خلينا هاديين،،،،
فاكرة لما كنت بفتح قبل منك شنطتك
واخد سندوتشك تتبسمى واديكى نصه يا حنين،،،
فاكرة تحت الشجرة هناك لما كنا نلعب ونستخبا
وندورعلى بعض بين الزهور وحيرانيين،،،،،
لما كنا نجرى ونتسابق
فى الاجازة ونخلع حذائنا حفيانيين،،،،
مشيت الايام وكبرتنا
وفرقتنا عن بعض السنين،،،،
واتبدلت ضحكتنا البريئة
بالفراق والدمع الحزين،،،،،
انتى فين من الحياة والزحمه
بعدت خطانا بعد ما كنا جيران وقريبين،،،
ورحتى لحالك بس الصورة محفورة فى ذهنى
وعمرى ما انساكى يم الخصايل على الضهر مضفرين،،،
يم المريلة الكحلى والضحكة المخلصة
وعيون النور السارحة المتكحلين،،،،
كانت ايامك صفا
وكنا عصفورين على فروع الخضار ملونين،،،
وكانت ايامك دفا
وكانت اصواتنا نغم وليد ومغردين،،،،
فين أيامك يا بطتى
يا زهرة جميلة يا فراشة يا حنين،،،،،
تهنا وتاهت القلوب فى زحمه حياة
وطلع للعصفور جناح كبير وطرنا
بس لسه داخل الذكرى انا وانتى ما زلنا محبوسين،،،
ولعبتى انا وانتى هناك تحت الحجر
ما زالو بيرقصوا وهما لسه مدفونين،،،،،
واحنا كبرنا وتهنا
ولفتنا الحياة وبكتنا من البعد السنين،،،،
بقلم مراد مصطفى مراد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق